Hai! Pippi Langkous, die doet haar eigen zin..

Pippi

‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Een bekende uitspraak. Ooit zag ik dat iemand dit op de rug had laten tatoeëren. Dan ben je toch wel overtuigd dat je in deze tekst gelooft.

Grappig dat deze uitspraak komt van Pippi Langkous. Een verzonnen figuur. Pippi bestaat helemaal niet. Maar het verzonnen karakter is gaan ‘leven’. En geeft daarmee kracht en hoop. De uitspraak op zich is eigenlijk waanzin. Maar de figuur die het uitspreekt heeft een dusdanig karakter, dat het wel degelijk iets is gaan betekenen. Op de officiële web-site van Pippi staat trouwens dat de schrijfster haar creatie dit nooit heeft laten zeggen. Maar voor dit verhaal is dat niet relevant.

De sprekende muis

Laatst gaf iemand mij een voorbeeld om zijn standpunt duidelijker te maken en begon over de situatie die Mickey Mouse meemaakte in zijn rol als tovenaars leerling. Mickey liet een betoverde bezem het werk doen wat hij eigenlijk zelf had moeten doen.  Namelijk water halen om schoon te maken. Alles ging mis en dat ontdekte Mickey pas later omdat hij ook nog eens zelf ging liggen slapen. En ondertussen de bezem emmertjes water bleef halen en de hele ruimte overstroomde.

Toen kwam de meester, hij  toverde het water in een paar stappen weer weg.

Een mooi beeld van vergeving door de meester, die alles weer opruimde. Diezelfde meester liet daarmee zien dat hij het werk ook heel eenvoudig zelf had kunnen doen. Maar hij wilde Mickey iets leren door het hem zelf te laten doen. Hij is niet boos en laat hem opnieuw beginnen.

Er in geloven

Ook Mickey bestaat  trouwens helemaal niet, hij is een pratende muis die verzonnen is door een tekenaar die in hem geloofde. Zonder geloof was Disney nergens gekomen, niemand wilde in het begin kijken naar zijn tekeningen.

Nu is Disney een mega bedrijf met hele slimme marketing mensen die een concept bedenken en dat zo promoten dat kinderharten worden veroverd. Diezelfde tekenfilmfiguren liggen overigens net zo makkelijk weer op zolder of in de prullenbak als de kinderen er te groot voor zijn geworden.

Marketing heeft voor ons bedacht dat  je welzijn wordt bepaalt door wat men kan kopen. Daardoor is het bezit van een figuur in pluche of plastic een vorm van vreugde. Je zou kunnen zeggen dat zelfs het houden van iets of iemand op deze manier is gegoten in een commercieel jasje. Als ouder of grootouder heb je het gevoel dat je je kind iets laat mislopen als je het niet koopt voor je kind of kleinkind.  En we tasten daar graag diep voor in de buidel. Je moet ook wel, want alle andere kinderen krijgen het ook en dan kun je niet achter blijven. Toch?

De mensen die deze producten aanbieden zijn niet erg geïnteresseerd in het welzijn van het kind hoor, die willen gewoon de omzet cijfers zien groeien. En hebben dus eigenlijk andere bedoelingen dan die ze ons als consument voor ogen houden.

Hoe heet dat eigenlijk als je bewust iets anders bedoelt dan dat je zegt, met de bedoeling hier beter van te worden? Zullen we de milde term jokkebrok maar eens gebruiken?

Duur is goed

De laatste tijd krijg ik steeds meer de indruk dat we met z’n allen eigenlijk alleen maar willen luisteren naar wat we graag willen horen. Ook al is dat dan misschien niet helemaal waar, als het goed voelt dan zal het wel goed zijn. Opvallend is dat dit meestal wel geld kost: App’s, telefoons en bijvoorbeeld het volgen van een bekende You tube figuur (dit lijkt gratis maar deze mensen verdienen handen vol geld met reclame’s en die worden betaald door de aan de kijker verkochte producten). Dus indirect een manier om jou te laten zien dat je nog van alles mist om een goed leven te hebben.

Ben ik hier allemaal tegen? Ik hoop niet dat u deze indruk krijgt. We mogen genieten, toch? Maar bedenk dat de producenten niet op uw genot of welzijn uit zijn. Het grootste belang dat wordt gediend is een commercieel belang. Dat lijkt toch wel een beetje op jokkebrokken of niet?

Waardevol

Terwijl we leven met een wereldwijde crisis waar het laatste woord nog niet over gesproken lijkt te zijn, lijkt het hebben van een mening hierover nog het meest belangrijk te zijn. Iedereen heeft een oplossing voor deze crisis. ‘Als alle mensen maar het zelfde zouden doen als ik’ zegt iedereen. Maar wie heeft het juist? Hoe waardevol is een mening?

De Bijbel

Vaak wordt de bijbel niet zo snel als autoriteit gezien, In de bijbel staan verhalen die niet verzonnen zijn. Ook geen verhalen om veel bijbels te verkopen en mooie omzet cijfers te halen. Juist in die bijbel staat een, voor de tijd waarin wij nu leven, opvallend herkenbaar verhaal in Matheus 24: 7-13

U zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; pas op, word niet verschrikt, want al die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde. Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen.

Maar al die dingen zijn nog maar een begin van de weeën. Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en u doden, en u zult door alle volken gehaat worden omwille van Mijn Naam. En dan zullen er velen struikelen en zij zullen elkaar overleveren en elkaar haten. En er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen er velen misleiden. En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen. Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.

Dit hoofdstuk van een heel bekend boek, vertelde zo’n 2000 jaar geleden een verhaal wat best wel lijkt op wat er nu allemaal gebeurt. Denk er maar eens goed over na. Dit is geen verzonnen verhaal, maar een profetie over wat gaat gebeuren en wat al is begonnen. Het evangelie, de blijde boodschap van Jezus die de dood overwon, is al veel eerder begonnen. Al velen volgen Hem.

Maak een keuze voor Jezus, ook al heb je dit nog nooit gedaan: ik denk dat je het wel kunt.